torsdag 20 september 2012

Vikten av matematik

Dagens laboration handlade om att uppskatta vikten på olika föremål samt att omvandla olika viktenheter. Vi började med att känna på en del föremål, bland annat en bok, en häftapparat, en morot, en citron och en påse med stenar. Var och en fick gissa i vilken viktkategori föremålet skulle hamna i. 1-10 g, 20-50 g och så vidare. När vi gjort detta jämförde vi en del av sakerna med varandra och eleverna fick chansen att ändra sig om de ville det. Jag tyckte att denna del av laborationen var intressant. Det är inte lätt att avgöra en vikt om man inte har någon referens, nåt att jämföra med som man redan vet vikten på. Gruppen gjorde trots detta ett bra arbete.

Vi gick sedan vidare till nästa delmoment av laborationen. Där skulle lappar med olika vikter sorteras så att till exempel 1000 g hörde ihop med 10 hg och 1 kg. Detta klarade gruppen av väldigt snabbt så då plockade vi fram tyngder för att kunna koppla ihop lapparna med den aktuella vikten. Dessutom jämförde vi vikterna med varandra. Jag hämtade också några av föremålen från momentet vi gjorde innan så vi kunde göra en jämförelse mellan dessa och våra tyngder.

När lektionen började lida mot sitt slut samlades vi för att väga de saker vi tidigare uppskattat vikten på. Några av dem låg mellan våra kategorier, då fick vi avrunda, det vill säga titta vilken som låg närmast vikten vi fick på vågen. Vi får väl erkänna att Birgittas grupp såg ut att ha gjort de bästa gissningarna, även om vi inte låg väldigt långt efter i vår grupp. =)

Jag hoppas och tror att vi nådde vårt syfte med laborationen. Vi ville att eleverna skulle få en känsla för vikt. Hur mycket är egentligen 1 kg? Hur mycket väger den här boken? Vi ville också att eleverna skulle resonera och diskutera i grupperna vilket de gjorde. Några är med i detta i stor utsträckning medan andra samtalar lite mindre. Målet är naturligtvis att alla ska utveckla språket utifrån sina egna förutsättningar och även lära sig ett och annat rent matematiskt.

Jag avslutar med att säga att det är ett rent nöje att arbeta med er. Tack för idag!

2 kommentarer:

  1. Jag tyckte om lektion vi gjorde på torsdag.
    föra vecka vi gjorde laboration i skolan ock vi var tre grupper jag tyckte om den. Vi sitt i grupper det var som vi gjorde nån tävling i lektionen jag och mina kompisar var mot andra grupper. Alla blev brinnande intresse för lektionen våras grupp ville vann men andra gruppen var vann.Efter när jag gick hem tänkte jag om vi gör sådan lektion blev vi mer intressant för att kämpar vi bli bästa grupp.

    SvaraRadera
  2. Laborationen vi hade i torsdags tycker jag var kul. Vi fick väga olika föremål stora grejer och små grejer och det roliga med det var att dom stora föremålen dom vägde inte så mycket som vi trodde dom skulle väga. Men dom små grejerna vägde ganska mycket, mer än vad vi trodde. Därför var det jätte svår att placera dom i rätt vikt kategori.

    SvaraRadera